Jaar:
3de jaar
4de jaar
Studiedomein:
Kunst en Creatie
Finaliteit:
Doorstroomgerichte finaliteit

Over deze opleiding

Is Woordkunst-Drama iets voor mij?  

Ben je een echte speelvogel, dramaqueen of een geboren verteller? Hou je van taal, dans, beeld en muziek? En deins je er niet voor terug om op een podium te staan? 

Dan is Woordkunst-Drama iets voor jou!  

In deze studierichting gaan je persoonlijke en artistieke ontwikkeling hand in hand. Al spelend ontdek je jezelf, de taal van de podiumkunsten en de wereld om je heen. Spelplezier, eigenzinnigheid, expressie, reflectie en samenwerking staan daarbij centraal. 

Door de combinatie van artistieke en algemene vakken is deze studierichting best veeleisend. Voor nieuwkomers organiseren we een oriëntatieproef.  

Wat leer je in de studierichting Woordkunst- drama?  

In de kunstvakken onderzoek je naast tekst, ook de kracht van beweging, geluid, muziek en beeld op scène.  

In de 2e graad ontwikkel je je als ‘makende speler’: je verwerft heel wat technische vaardigheden en exploreert diverse bouwstenen, stijlen en technieken binnen de verschillende kunstvakken. Al spelend en improviserend zet je ook je eerste stappen als maker 

Naast de gewone lessen is er veel aandacht voor projectwerking en het maken en presenteren van korte toonmomenten en volwaardige voorstellingen. In deze creaties word je via onderzoek en experiment uitgedaagd de verschillende kunstvakken met elkaar te verbinden. Daarbij gaan we zoveel mogelijk op zoek naar een link met je eigen leefwereld én de wereld die ons omringt.  

De opleiding biedt ook een veelzijdig pakket aan algemene vakken.  

Bekijk onze Instagram en Facebook of het volgende filmpje.  

Lessentabel

Basisvorming 3e jaar 4e jaar
Levensbeschouwing 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Nederlands 4 4
Frans 3 2
Engels 2 3
Wiskunde 3 3
Natuurwetenschappen 2 2
Geschiedenis 1 2
Aardrijkskunde 1 1
Informaticawetenschappen 1 -
Nederlands: taalatelier - 1
Specifieke vorming    
Kunstbeschouwing 2 1
Beeld en geluid 2 2
Dans en beweging 2 2
Muziek en zang 2 2
Spreken en vertellen 2 2
Spelen en creëren 3 3

 

Een woordje uitleg over je vakken uit de specifieke vorming

Spelen en creëren

Je onderzoekt de basis van toneelspelen. Je wordt uitgedaagd om je stem en lichaam op een speelse en expressieve manier te onderzoeken en ontwikkelen. Je werkt vanuit improvisatie én met bestaande dialogen en theaterteksten, zowel in duo’s, kleine groepjes als klassikaal. Spelplezier, overgave en samenspel staan centraal. Daarnaast leer je ook stap voor stap hoe je al spelend en improviserend zelf iets kan maken.

Spreken en vertellen

Je leert de basisprincipes om je stem juist te gebruiken op een podium. Ademsteun, een juiste houding, projectie, articulatie en uitspraak zijn de technische aspecten die aangeleerd en ingeoefend worden. De techniek wordt toegepast in spreekopdrachten en verteltheater. Je werkt met gedichten, verhalen en monologen en onderzoekt hoe je deze op een creatieve manier vorm kan geven en presenteren.

Beeld en Geluid

In dit vak leer je de basisprincipes van het filmen en het ontwikkelen van een eigen beeldtaal. Je leert niet enkel hoe het er voor maar ook achter de camera aan toe gaat! Stap voor stap doorloop je de de verschillende fases van het productieproces: scenario schrijven, filmisch denken, storyboards tekenen, scènes opknippen, opnames plannen en leiden,... Op een speelse manier ontdek je de mogelijkheden van camera, geluid en montage én onderzoek je hoe beeld en geluid ook op scène ingezet kunnen worden.

Muziek en zang

Tijdens de lessen muziek en zang ervaar je hoe muziektheorie en praktijk samengaan. Je leert de basisprincipes van stemtechniek, leert samenzingen in koorverband en gaat op zoek naar hoe zang en muziek op een creatieve en theatrale manier op scène gebruikt kunnnen worden.

Dans en beweging

Bij dans krijg je verschillende dansstijlen aangeboden, met nadruk op hedendaagse dans. Techniek, improvisatie en choreografie komen aan bod. Je wordt je bewust van je eigen lichaam, leert het op een expressieve manier in te zetten en ermee te communiceren. Ook in dit vak ga je op zoek naar de link tussen bewegen, spelen en theatermaken.

Toelatingsvoorwaarden

Oriëntatieproef

Om een duidelijk beeld te krijgen van wat de kunstvakken binnen de afdeling Woordkunst-Drama inhouden, van hoe we werken en wat je slaagkansen zijn, organiseren we voor nieuwkomers in het derde, vierde en vijfde jaar een oriëntatieproef.

Tijdens deze proef werk je met een aantal leerkrachten uit de opleiding in verschillende korte workshops, gericht op ‘dans en beweging’, ‘muziek en zang’ én ‘spel’. Voor ‘spel’ leer je thuis een opgelegde dialoog uit het hoofd waarmee je in de workshop via verschillende opdrachten aan de slag gaat. Daarnaast bereid je ook een monoloog voor die je op geheel eigen wijze brengt voor de leerkrachten. Tot slot volgt er nog een kort gesprek waarin we polsen naar je schoolloopbaan en motivatie voor de richting.

De oriëntatieproef gaat door op de volgende dagen

  • vrijdag 28 juni 2024 van 13u tot 17u
  • vrijdag 30 augustus 2024 van 13u tot 17u

Bij je aanmelding ontvang je een brief met meer informatie over de oriëntatieproef. Na de oriëntatieproef verneem je definitief of de richting Woordkunst-Drama iets voor jou is. 

Lesplaats(en)

Wat na deze opleiding?

Wat kan je doen met deze opleiding?  

Woordkunst-drama is de logische vervolgopleiding in de derde graad.   

Het is een artistieke én theoretische opleiding die je zowel voorbereidt op het hoger kunstonderwijs als op een breed scala aan bacheloropleidingen.  

Vooral sociale, talige en creatieve studierichtingen vormen een vanzelfsprekend vervolg. De combinatie van de algemene - en kunstvakken maakt de opleiding uitdagend en vraagt daarom om de nodige inzet en toewijding.